HKJDPtLmcMg3qG2VmeWD46e-j88

Pesanan Penaja

Saturday 12 June 2010

WORK SMART VS WORK HARD

Penghasilan kerja secara berjemaah!

Salam,
Posting lepas membincangkan tentang bagaimana seseorang yang sombong telah kehilangan sahabatnya dan terus akan dipulau orang kerana individu berkenaan berbangga dengan kesalahan yang dilakukannya tanpa mahu bermuhasabah diri.

Cuba kita berbincang mengenai seseorang yang mudah mesra dan berjaya bergaul dengan ramai orang. Contoh paling mudah untuk kita rujuk ialah dalam bidang keagamaan. Di dalam mengamalkan rukun agama kita, seringkali kita diseru untuk melakukan sembahyang lima waktu secara berjemaah. Orang yang bersembahyang berjemaah akan menerima pahala berganda jika dibandingkan dengan sembahyang secara bersendirian. Orang yang tidak suka kepada orang lain dan tidak suka diperintah, lebih suka sembahyang secara bersendirian walau pun ketika dia mempunyai kesempatan dan ruang untuk berbuat demikitan.

Ketika jemaah sedang bersembahyang maka kita akan dapat melihat bagaimana sebuah kumpulan orang dengan tujuan yang sama melaksanakan rukun-rukun sembahayang secara teratur dan diketuai oleh seorang Imam. Di sini terdapat peraturan yang diketahui umum mengenai tatacara sembahyang berjemaah. Antara contohnya ialah meng "amin" kan secara beramai-ramai dan serentak apabila sampai ayat penghujung surah Al-Fatiha. Contoh lain ialah makmum mesti sentiasa mengikuti pergerakan Imam tanpa mendahuluinya. Jika kita amati betul-betul kita boleh menarik kesimpulannya bahawa sembahyang berjemaah itu ialah suatu simbolik kepada urusan berorganisasi di dunia luar yang boleh dijadikan contoh atau model.

Di dunia nyata ini, jika kita memancarkan aura kemesraan kepada orang di sekeliling kita maka kita akan dapat ramai kenalan. Seperti yang telah kita pelajari melalui posting terdahulu bahawa apabila kita menunjukkan kemesraan kita kepada orang lain maka orang lain akan membalas dengan sikap yang sama. Ini akan memudahkan kita untuk mendapat ramai kenalan. Di dalam dunia perniagaan, kenalan adalah pelanggan pertama yang harus kita temui lebih-lebih lagi perniagaan yang berbentuk multi-level.

Jika kita berniaga umpamanya secara bersendirian, maka kita akan mempunyai peluang yang amat terhad untuk menjana pendapatan yang tinggi kerana seseorang itu hanya boleh bekerja selama 8 jam atau 12 jam sehari. Jika setiap 1 jam kita meraih RM5 maka kita mungkin hanya berjaya menerima RM40 atau RM60 sehari. Jika tabiat berkerja sedemikian diteruskan maka kita tidak akan dapat melipatgandakan penghasilan. Kalau kita hendak capai juga pertambahan pendapatan maka kita wajib "bekerja kuat". Ini termasuklah memanjangkan tempoh jualan dan kurangkan rehat dan tidur. Lama kelamaan kita akan keletihan dan kesihatan akan terganggu manakala pendapatan hanya menunjukkan sedikit pertambahan.

Cuba kita renungkan, apa jadi kalau kita kerja secara berjemaah. Jika kita mempunyai 5 rakan yang setia yang juga bekerja selama 8  jam sehari untuk mengulangi apa yang kita buat, agak-agaknya berapa banyak pendapatan yang akan kita raih? Katakan rakan berlima itu pula membawa lagi lima rakan setiap orang yang menjadikan 25 orang bekerja untuk anda selama 8 jam setiap hari. Ini bermakna kita mempunyai 8 x 25 jam iaitu 200 jam berkerja yang telah disumbangkan bagi melakukan kerja yang sama. Ini bermakna kita secara berjemaah berpotensi menjana pendapatan sebanyak RM40 x 200 = RM8000 sehari! Penghasilannya berganda dalam jangkawaktu yang sama! Sudah tentulah kita kena mengambil kira upah dan insentif  harus diberikan kepada rakan-rakan yang telah membantu kita tadi. Inilah yang kita namakan "work smart" atau kerja secara bijak dan ianya ialah kerja secara berjemaah!

Kita jangan terperanjat apabila melihat orang yang memulakan sistem multi-level dalam perniagaan selalunya menjadi jutawan dengan begitu pantas. Jika mereka jujur dan beringat maka mereka akan kekal berjaya dan membawa orang lain pula turut berjaya. Mengikut statistik, ramai kalangan jutawan dihasilkan melalui sistem multi-level ini.

Teknik perniagaan berbilang tingkat juga banyak diamalkan di Amerika Syarikat dan oleh kerana itu banyak perniagaan yang sampai ke pelusuk dunia yang datangnya dari Amerika. Kebanyakan perniagaan ini mengikut sejarahnya hanya bermula dari dapur rumah yang akibat kegigihan, istiqamah dan lain sifat positif yang diamalkan maka akhirnya berjaya menjadi suatu konglomerat yang besar dan berkembang secara global. Sebagai contohnya ialah Perniagaan Kentucky Fried Chicken, Pizza Hut dan Mc Donald. Sistem yang diamalkan oleh mereka ini dinamakan sistem "franchise" yang agak berbeza sedikit dengan sistem multi-level biasa. Jika kita ingin mengetahui lebih mendapat tentang perniagaan ini maka rujuklah dengan pemiliknya sendiri, atau pun melakukan pembacaan melalui internet atau buku-buku. Jika benar-benar berminat untuk mencebur diri maka eloklah berhubung dengan institusi kerajaan yang menawarkan skim-skim yang terbabi seperti MARA dan lain-lain.

Jika anda tiada produk untuk diperniagakan juga tidak mempunyai modal besar maka eloklah ceburkan diri di dalam perniagaan jenis multi-level. Perkara paling penting ialah jika anda ingin berjaya di dalam apa jua bidang maka anda wajib memberi fokus kepada kerjaya berkenaan dan melakukannya dengan penuh istiqamah. 

Wallahualam.

2 comments:

Pesanan Penting