HKJDPtLmcMg3qG2VmeWD46e-j88

Pesanan Penaja

Thursday 10 June 2010

ISTIQAMAH DALAM USAHA MENINGKATKAN KUALITI

 Thomas Elva Edison: Istiqamah dalam meningkatkan kualiti produk

Salam,
Posting terdahulu merujuk kepada maksud hadith Rasulullah bahawa istiqamah itu salah satu ciri kewalian. Wali Allah merupakan entiti yang mempunyai kualiti iman yang tinggi sehingga menerima karamah yang tidak dialami oleh orang biasa. Sifatnya yang sentiasa istiqamah dalam memperbaiki diri dalam agama telah menyebabkan dirinya begitu hampir dengan Allah. Sudah tentu pelbagai ujian telah dilalui dengan sabar.

Di dalam bidang kerjaya orang biasa seperti kita boleh mencapai kejayaan jika kita juga beristiqamah dalam usaha untuk meningkatkan kualiti produk yang hendak dihasilkan. Thomas Elva Edison iaitu seorang yang dikatakan mencipta lampu elektrik telah melaksanakan eksperimen sebanyak beratus kali. Setiap kali gagal dia mengkaji mengapa kegagalan itu terjadi dan beliau sentiasa memperbaiki prototaip yang dihasilkan. Akhirnya beliau berjaya merealisasikan cita-citanya untuk menjadikan lampu elektrik sebagai realiti. Sehingga sekarang ini lampu elektrik terus digunakan hampir di seluruh rumah kediaman dan premis lain.

Walau pun kelihatan bahawa sipencipta prototaip produklah yang 'berusaha' menciptanya, namun banyak insiden yang menunjukkan bahawa kebanyakan dari kejayaan berkenaan adalah datangnnya dari Allah. Saintis yang cuba merangka struktur molekul benzin akhirnya tertidur keletihan kerana gagal mendapatkan idea mendirikan struktur yang logik untuk bahan tersebut. Bentuk struktur molekul benzin akhirnya datang dari ilham yang diterima dalam mimpi. Contoh lain yang berkaitan dengan penemuan secara tidak sengaja ialah penemuan Sinar X (X Ray) dan Fotografi Kirlian. Sinar X yang  berbahaya itu ditemui secara tidak sengaja oleh keluarga Mary Curie yang akhirnya menyebabkan kematian mereka sendiri. Dalam kes Fotografi Kirlian, saintis berkenaan tidak menyedari bahawa beliau telah menemui suatu kaedah mengesan penyakit sebelum ianya menampakkan tanda fizikal. Kesimpulannya banyak kejadian penciptaan adalah melalui insiden ketidaksengajaan dan ilham penyelesaiannya bukan didapati secara sedar. Idea dan penyelesaian tersebut kerap datang dari 'alam ghaib' melalui minda bawah sedar!

Untuk menerima "ilham pencipta" seseorang itu terlebih dahulu perlu mempersiapkan diri dengan pelbagai proses termasuk usaha yang tidak kenal erti lelah.

No comments:

Post a Comment

Pesanan Penting