HKJDPtLmcMg3qG2VmeWD46e-j88

Pesanan Penaja

Sunday 11 April 2010

MEREKA ADALAH CERMIN WAJAH DIRI KITA!


Salam,
Berkaitan dengan cerita " Saya adalah seekor tikus" yang telah di utarakan pada posting pertama maka Sysalq ingin mengajak sahabat berkongsi kefahaman mengenainya dan merasai akibah dari pembetulan yang bakal kita lakukan.

Percayalah bahawa...kepercayaan kita tentang "apa orang lain kata terhadap kita" adalah merupakan "tanggapan" kita semata-mata. Maksudnya di sini ialah kita menganggap orang melihat kita "begitu dan begini" namun adakah tanggapan itu benar? Sebagai contoh, seorang gadis yang merasai wajahnya 'tidak cantik' akan sentiasa curiga atau merasai diperli apabila rakannya memuji "kecantikannya". Adakah wajahnya benar-benar cantik atau tidak cantik? Mana satu yang betul?

Seorang rakan percaya bahawa dirinya selalu mengalami masalah kesihatan dan merasai dirinya hampir dengan maut. Sahabat ini rajin pula bercerita mengenai masalah kesihatannya dan setiap kali bertemu rakan-rakan lain pokok perbualannya ialah masalah kesihatannya dan menyatakan bahawa dirinya sudah menjadi hampir "tidak berguna lagi!"

Wahai sahabat pembaca dan peminat blog ini, percayalah bahwa kebanyakan orang yang mendengar perbicaraan mengenai keadaan dirundung malang ini akan pula menyambung cerita sahabat tadi dan "pemasaran cerita" dari mulut ke mulut akan berlaku. Majoriti masyarakat akan bersetuju bahawa sahabat tadi memang benar-benar berpenyakit dan sedang menanti maut! Adakah benar keadaan itu berlaku? Siapakah yang bertanggung-jawab menyebarkan cerita mengenainya? Semua orang memandang lemah kepada dirinya. Dirinya sendiri yang bertanggung-jawab jika masyarakat memandangnya begitu kerana masyarakat, audien atau orang ramai adalah merupakan cerminan diri kita.

Cuba kita berdiri di depan cermin solekan dan kita ukirkan senyuman...nescaya wajah kita yang dipaparkan di dalam cermin itu juga tersenyum. Begitulah kiasannya.

Oleh itu berhati-hatilah. Apa jua imej yang kita pancarkan kepada orang lain akan dikembalikan kepada kita. 

No comments:

Post a Comment

Pesanan Penting