HKJDPtLmcMg3qG2VmeWD46e-j88

Pesanan Penaja

Sunday 11 April 2010

CERITA MENGENAI PERSEPSI: DIA SEEKOR 'TIKUS'


Salam,

Tahukah sahabat bahawa pandangan orang terhadap diri kita adalah sangat bergantung kepada kepercayaan kita terhadap diri sendiri. Kesan dari 'kepercayaan' yang tidak kita sedari itu telah menyebabkan seseorang memandang rendah terhadap diri kita.

Sysalq ingin berkongsi satu cerita yang amat berkaitan dengan perkara ini agar ianya boleh menjadi iktibar.
Seorang pesakit di sebuah hospital percaya bahawa dirinya adalah seekor "tikus". Kepercayaan bahawa "diri adalah seekor tikus" itu begitu mendalam sehingga semua tindak-tanduknya bagaikan seekor tikus. Apabila doktor bertanya kepadanya dia akan menyatakan bahawa "Saya adalah seekor tikus!"

Namun, doktor telah berjaya memberi rawatan psikologi bagi menyadarkannya bahawa dia sebenarnya adalah seorang manusia dan bukannya seekor tikus. Setelah nampak tanda-tanda pemulihan doktornya itu berkata kepadanya "Mulai sekarang ini kamu bukan lagi seekor tikus...betul? Berjanjilah dengan saya bahawa kamu adalah manusia dan bukannya seekor tikus!" Dengan penuh keyakinan si pesakit berkenaan menjawab "Ya...saya bukan seekor tikus! Saya berjanji bahawa saya adalah seorang manusia!"

Pada hari terakhir di hospital, doktor yang hebat itu telah mengiringinya untuk keluar hospital. Semuanya bergembira kerana masalah telah dapat diselesaikan. Namun demikian tiba-tiba bekas pesakit berkenaan menggigil dan kelihatan seperti hilang kepercayaan apabila melihat seekor kucing yang kebetulan berada di kawasan pintu keluar.

Saya nampak seekor kucing doktor...saya takut!" Keluh bekas pesakitnya itu.

"Bukankah kita berjanji bahawa kamu bukanlah seekor tikus? Kamu tidak perlu takut kepada kucing!" Nasihat doktor.

"Memang betul tuan, saya memang percaya saya bukan seekor tikus tapi...kucing itu, adakah kucing itu tahu saya bukan tikus?"

Begitulah ceritanya. Lihatlah bagaimana anggapan kita terhadap orang lain amat mempengaruhi sikap diri kita.
Kepercayaan tentang diri pula kita akan membuatkan kita bertindak mengikut haluan kepercayaan itu. Anggapan kita bahawa pandangan orang terhadap diri kita sebenarnya datang dari kita sendiri. Orang mungkin tidak tahu kita siapa tetapi akibat kita sering menceritakan 'kelemahan' diri kita maka orang akan memandang kita seperti apa yang kita huraikan kepada mereka. Berhati-hatilah.

Jika kita memandang diri kita begitu lemah dan kerdil, bagaiman kita dapat melihat pelangi akan berada disekitar kita?   

No comments:

Post a Comment

Pesanan Penting