HKJDPtLmcMg3qG2VmeWD46e-j88

Pesanan Penaja

Tuesday 13 April 2010

KESAN BERSANGKA BAIK


Salam,
Bagaimana jika kita berdiri di hadapan cermin solek berkenaan sambil memancarkan kebencian pada diri kita sendiri. Wajah dikerot-herotkan, bibir dijuihkan, dahi dikerotkan dan pelbagai tanda orang membenci diri sendiri. Pada waktu yang sama lihatlah wajah anda di dalam cermin. Cermin sentiasa memantul kembali apa jua imej yang anda pancarkan. Seperti yang telah diibaratkan sebelum ini cermin itu adalah ibarat orang lain atau orang di sekeliling anda tidak kira secara individu atau berkelompok.

Jika masih was-was, cuba eksperimen ini. Pada sebarang sesi perkenalan dengan orang baru dalam mana-mana majlis cuba  memulakannya  dengan menunjukkan "muka masam" dan "lokek senyum". Jangan "saling tegur menegur" untuk berkenalan. Pancarkan imej sombong diri dan suka menyendiri kerana tidak percayakan orang lain! Kajilah apa reaksi orang di sekeliling setelah  memancarkan aura berkenaan. Adakah audien anda itu akan bertungkus-lumus mahu memegang tangan anda untuk bersalam dan berkenalan? Jika ya jawabnya,  maka kes berkenaan mungkin satu dalam seribu!

Kiasannya di sini ialah,  kita akan melihat "dunia tanpa senyuman" jika kita tidak mencetuskan "senyuman kepada dunia". Jika kita membenci diri sendiri maka biasanya kita akan sering tidak puas hati dengan orang lain. Pernahkah kita berjumpa dengan rakan-rakan yang sentiasa memperlekeh sesiapa saja yang lalu didepan matanya. Mereka kerap mempunyi persepsi negatif terhadap orang lain. Sebagai contoh, jika dia melihat seorang anggota polis sedang menerima wang dari seseorang, perkara pertama yang terlintas dibenaknya ialah kemungkinan besar itu duit rasuah. Jarang sekali dia "menyangka baik" dengan berkata "ah...mungkin rakannya memulangkan pinjaman yang telah diberikan oleh anggota berkenaan"

Persoalan menyangka baik pada dunia ini selalu diamalkan oleh orang-orang yang mementingkan kewarakan dalam kehidupan beragama. Ahli Sufi umpamanya, melihat aspek Tauhid melebihi perincian perbuatan manusia umpamanya. Mereka percaya bahawa taqdir memainkan peranan yang penting dalam kehidupan. Banyak literatur sufi membayangkan bahawa kehidupan keseluruhannya ini adalah "karangan" Allah dan siapalah kita hendak mempertikai setiap rentetan peristiwa dan sifat sesuatu. Pada mereka, semuanya realitstik belaka!

Ada satu qaul dalam berpandangan tentang fenomena dunia ini  berkaitan dengan taqdir. Menurut pandangan ini,  bahawa sesiapa yang meletakkan kekuasaan itu kepada diri sendiri maka dia akan selalu ditimpa stres akibat merasa gagal dalam memperbuat sesuatu dengan betul. Jika Tauhidnya diperingkat optimum dan melihat bahawa operasi dunia ini banyak bergantung kepada taqdir maka dia akan merasa senang hati dan tenang kerana melihat sesuatu insiden itu adalah merupakan ujian dari Allah bagi menaikkan martabat dirinya.

No comments:

Post a Comment

Pesanan Penting