HKJDPtLmcMg3qG2VmeWD46e-j88

Pesanan Penaja

Wednesday 22 September 2010

FORMULA SEMULAJADI: KITA BANTU ORANG - ORANG BANTU KITA

 Bermasalah Kewangan?

Salam,

Pada suatu masa dulu, rakan saya pernah kesesakan wang dan apa yang baiknya tentang beliau ialah beliau tidak pernah henti berusaha dan tidak suka meminta-minta. Pada beliau orang yang memberi tetap lebih baik dari orang yang menerima, jadi beliau lebih suka memberi walau pun apa yang hendak diberi cumalah sedikit sumbangan. Kalau difikirkan-fikirkan, memang orang yang suka berderma sering mendapat rezeki. Amalan ini tidak boleh dinafikan keberkesanannya kerana agama juga memberi sokongan terhadap aktiviti berderma dan berzakat.

Berbalik kepada cerita tentang rakan tadi. Suatu hari beliau membawa seikat kertas ke rumah saya. Oleh kerana saya tidak pernah melihat rakan berkenaan membawa kertas seperti itu sebelum ini. Saya merasa hairan dan bertanya kepadanya " Kertas apa tu, banyaknya!?".

"Kertas sumbangan!  Nah bacalah sampelnya ni...." Balasnya pendek.

Saya pun membaca pernyataan yang ditulis di dalam kertas berkenaan. Rupa-rupanya ialah kertas mengajak komuniti yang dikenali hidup saling bantu membantu. Bagaimana caranya?

"Bantu yang macam mana ni? Bagaimana caranya?" Tingkah saya.

"Begini, kau ada RM50, kau dermakanlah kepada rakan-rakan yang memerlukan. Tapi, cara kau beri agak lain sikit. Kau kena beri kepada 5 orang. Jadi, seorang bakal dapat RM10. Rakan yang menerima sumbangan RM10 tu pulak kena ringan tangan dan memberi sumbangan juga sebanyak RM50 kepada 5 orang sahabat mereka yang difikirkan amat memerlukan. Jika proses ini diteruskan ke seluruh komuniti yang terlibat maka setiap ahli komuniti berkenaan akan dapat merasa bahagian masing-masing." Jelas rakan.

Ini ke skim cepat kaya yang sibuk dikatakan orang tu? Ramai yang telah dilesapkan duit mereka kerana keghairahan melabur. Rakan saya menjelaskan bahawa skim cepat kaya tu melibatkan pemberian modal dari individu yang hendak melaburkan duit mereka ke dalam satu bisnes yang tidak jelas potensinya. Kemudian sesiapa yang telah melabur pula mencari rakan kongsi baru dan pelabur berkenaan akan dapat bonus dan komisyen dari rangkaian yang dikembangkannya. Kemudian pelabur dijanjikan pulangan tinggi dalam jangkamasa singkat dan ianya berterusan selagi modal yang dilaburkan itu tidak dikeluarkan dari akaun pengendali. Apa yang menyedihkan ialah akhirnya kumpulan wang berjuta yang dilaburkan itu lesap begitu sahaja. Pengendalinya menghilangkan diri. Mungkin orang dari lapis pertama dan kedua merasa sedikit habuan keuntungan bagi menarik dan mempengaruhi rakan-rakan mereka untuk turut sama "membawa duit".

Rakan saya itu mengedarkan borang yang telah diisi dan mengeposnya kepada sesiapa kenalan yang dirasakan memerlukan bantuan. Apa yang hebatnya ialah beliau memasukkan RM10 ke dalam akaun penerima borang itu dan mendaftarkan nama penerima sumbangannya itu. Akibat tindakannya itu 5 orang rakan beliau secara tiba-tiba mendapat RM10 setiap orang. Oleh kerana gembira dan merasa bersyukur sangat maka rakan-rakan tadi mengulangi aktiviti yang sama dan memberi sumbangan mereka kepada rakan seterusnya. Habis apa yang bakal diterima oleh orang yang mendermakan wangnya itu?

Seperti kepercayaan rakan tadi bahawa orang yang memberi selalunya juga bakal menerima sumbangan orang lain. Tanpa disedari hampir setiap hari ada saja kemasukan RM10 ke dalam akaunnya yang telah dilakukan oleh orang yang tidak dikenalinya. Rezekinya bertambah setiap hari kerana ada orang lain yang memberi sumbangan ikhlas.

Beliau menekankan bahawa keikhlasan adalah kunci utama. Mungkin saja ada orang yang tidak meneruskan aktiviti memberi sumbangan dan rangkaiannya tidak berkembangan menjadi komuniti pemurah walau pun orang berkenaan telah menerima RM10 melalui akaunnya. Tetapi oleh kerana beliau memberi sumbangan kepada lebih dari 5 orang maka peluang untuk proses itu tersekat agak kecil. Jika proses seterusnya tersekat maka anggaplah ianya tidak menjadi rezeki. Masih ada rakan-rakan lain yang mungkin aktif menyumbang.

Baru-baru ini penulis menerima sebuah laman web yang agak hampir serupa aktivitinya dengan apa yang telah dilakukakan oleh rakan saya 20 tahun yang lalu. Kali ini pengendali web yang kreatif ini melaksanakan proses memberi sumbangan dengan menggunakan program komputer. Apa yang perlu dilakukan oleh pemberi sumbangan ialah mendaftar sebagai ahli komuniti dan mengisi borang elektronik nama-nama bakal penerima sumbangan. Penyumbang kemudiannya  memindahkan sumbangan melalui bank atas talian. RM10 disumbangkan kepada 5 akaun. Web berkenaan akan memaklumkan kepada penyumbang siapakah penerima sumbangan dan akan melapurkan geneokologi (ahli komuniti bawahannya) yang bersama dalam rangkaian sumbangan itu. Apa yang menarik ialah tiada langsung sumbangan yang terkumpul dalam mana-mana tabungan samada akaun pengendali atau akaun penyumbang. Semua sumbangan dipindahkan terus ke akaun penerima dengan selamat.

Nampaknya penggunaan ICT dalam proses memberi dan menerima sumbangan ini menjadi lebih pantas dan mudah. Jika seseorang itu mengalami masalah kesempitan kewangan insyaAllah sistem yang direka khas oleh pengaturcara komputer ini amat praktikal dan berkesan. Jika anda merasakan anda perlu menyumbang dan juga ingin menerima sumbangan bagi menyelesaikan permasalahan anda maka cubalah mendaftar sebagai pengguna VIP di dalam laman web seperti di dalam pautan  (link) ini. 

No comments:

Post a Comment

Pesanan Penting